Naam:  de Boom, Boomhouding (***)Boom kleur web.jpg

Je voet staat stevig als de wortels van een boom, je armen zijn als de takken die in de lucht steken.

 

Sanskrietnaam: Vrksasana

 

Hoe doe je de oefening:

Sta in de berghouding (1) ,  maak jezelf stevig en zwaar. Verplaats je gewicht naar één been, zonder het andere been op te tillen. Sta je nog steeds stevig, dan til je dat been op.

Zet je voet tegen het andere (boven) been, houdt allebei je benen goed stevig!

Sta je rustig, strek dan je armen naar boven uit net als de takken van een boom, doe je handen tegen elkaar.

Doe de oefening ook terwijl je op je andere been staat.

Als je de oefening erg goed kan, kun je ook je ogen dicht proberen te doen.

 

Waar is de oefening goed voor:

Deze oefening zorgt ervoor dat je goed rechtop leert staan, dit is goed voor je voeten, knieën en vooral je rug.

Net als alle andere evenwichtsoefeningen zorgt de boom  voor een goede concentratie, goed evenwicht en je leert armen en benen goed gebruiken (coördinatie).

 

Rustig of actief.

De boom maakt je rustig, maar ook helder, alert.

 

Opmerkingen.

Kijk recht naar voren of schuin naar beneden, dat maakt het makkelijker om je evenwicht te bewaren. Goede oefening om  te doen als je rustig wilt worden, voordat je andere oefeningen gaat doen, of juist aan het eind.

 

 

Namen die we zelf verzonnen hebben: